כל הזכויות שמורות לדרור ברק-אסטרטגיה שיווקית ©

המרכיב היחיד שחסר לך בעסק כדי להצליח

Marketing

סדר הוא המרכיב שלרוב העסקים חסר כדי להצליח, איך עושים סדר? אסטרטגיה שיווקית נכונה. אני אתחיל מלענות על שאלה שאני נתקל בה המון|דרור ברק

 גם עסק קטן צריך תוכנית אסטרטגיה שיווקית?

התשובה היא כן, גם עסק קטן צריך אסטרטגיה. כמו שאנחנו מתכננים את החיים שלנו בצורה מסויימת, מציבים לעצמנו מטרות של קריירה, משפחה והגשמת חלומות, כך גם העסק שלנו צריך תוכנית כדי להשיג את המטרות שלו וכדי להתפתח. מרבית העסקים לא מתרוממים מסיבה מרכזית אחת, הם לא עובדים ומשווקים בצורה שנכונה לעסק שלהם. הם מאלתרים ושולפים מהמותן, עושים את מה שכולם עושים ולא מתכננים בצורה נכונה ומסודרת מה נכון לעשות, מתי כדאי לעשות אותו ואיך. האם יש עסקים שהצליחו מבלי שתהיה להם תוכנית מסודרת? ברור שכן אבל אני בטוח שכל אחד מהם יכל להיעזר בתוכנית כדי לעשות לעצמו דרך קלה יותר או מוצלחת יותר.

 מהי (לעזאזל) אסטרטגיה שיווקית?

אסטרטגיה שיווקית ובראש ובראשונה היא תוכנית פעולה שבדרך כלל מוצגת כקובץ וורד או מצגת פאוור פוינט. היא מתמקדת בשלושה אלמנטים חשובים: הצרכן, המוצר/שירות והצעת הערך הייחודית לו.

"דרור יכול להקפיץ כל עסק כמה רמות קדימה וזכינו שמצאנו אותו לעסק שלנו"

מורנה סלוקי

"גאיה"-קורסים וסדנאות זוגיות

מה נותנת לנו בניית האסטרטגיה?

יותר מהכל, היא עושה לנו סדר בראש. לאחר בניית אסטרטגיה נדע בדיוק מי אנחנו (מבחינה עסקית) מה אנחנו רוצים להשיג ואיך אנחנו הולכים לעשות זאת. אסטרטגיה טובה תהיה מפורטת ותכיל את כל המידע הדרוש לנו בשביל לפעול וליישם בשטח את מה שכתוב בה.

אסטרטגיה נכונה תכיל:

1.בחינה מקיפה של השוק והמתחרים של העסק

תבחנו מיהם המתחרים שלכם, מה הם מציעים בדיוק (מוצר, מחיר, שירות טוב או לא), מה הצדדים החלשים והחזקים שלהם, האם יש להם בידול ממשי? איזה איומים ואיזה הזדמנויות בשוק עומדות בפני העסק שלכם. החלק הזה נקרא SWOT.

2.ניתוח הפעילות השיווקית של העסק כיום ובעבר

בחנו את כל הפעולות שעשיתם מאז שפתחתם את העסק, נסו למדוד מה הפעולות שתרמו לעסק יותר ומה פחות, מה עשיתם בכל אחת מהן, ומה מהן אפשריות ונכונות ליישום גם בעתיד.

3.הגדרה מדוייקת של קהל היעד והבנת הצורך ("הכאב") שלו.

הבינו באמת מי קהל היעד שלכם. אם המוצר שלכם הוא מוניטור מיוחד אשר יודע להתריע על אי סדר בנשימה של פעוט. לא מספיק שתגידו: נשים בין הגילאים 25-35 באזור המרכז. רדו לרזולוציות נמוכות הרבה יותר. בנו את הפרופיל של הלקוח האידיאלי שלכם. לדוגמא: נשים, גילאים 25-32, אמהות לעתיד, כמה חודשים לפני לידה ראשונה. מהסוג שלחוץ במיוחד על בטיחות הילד, מעמד סוציו אקונומי בינוני ומעלה, נשות קריירה, מתגוררות בתל אביב... (פרטו אילו ערים נוספות).

4.הגדרת חזון העסק

כל עסק חייב שיהיה לו חזון, החזון מתווה דרך לפיתוח האסטרטגיה ומהות לעסק. החזון כשמו כן הוא, צריך לתאר את מה שאנחנו רוצים להשיג באמצעות העסק. לדוגמא: החזון של איקאה הוא ליצור חיי יום יום טובים יותר עבור קהל לקוחותיינו. אפשר לראות בבירור כיצד זה הוביל את האסטרטגיה ואיך זה בא לידי ביטוי בכל האספקטים השונים בארגון בפועל. החל מן האריזות הקטנות שמקלות עלינו בהובלה ומאפשרות לנו להוביל בעצמנו ולחסוך כסף, ועד לשירות הלקוחות המאוד גמיש שלהם (ניתן להחזיר מוצרים גם הרבה אחרי 14 יום ואפילו כמה חודשים טובים). לאחר שמגדירים חזון יש להדגיש את ערכי הליבה של העסק כגון: הגינות ויושרה, יצירתיות, חדשנות, מקצוענות ללא פשרות, תרומה ועזרה לזולת, מחוייבות חברתית ועוד... כל עסק צריך לבחור את ערכי הליבה שתואמים את החזון והאופי שלו.

5.מציאת/יצירת בידול העסק

מהו האלמנט שהופך את המוצר/שירות שלכם למשהו שרק לכם יש. להצעת ערך שרק אתם מסוגלים לספק לקהל היעד שלכם. לאחר שתדעו ותגדירו בצורה מדוייקת את הבידול שלכם, תוכלו לנסח את המסרים שלכם בצורה מדוייקת כדי שיגעו ויניעו את קהל היעד שלכם לכיוון שאתם רוצים.

6.הגדרת יעדים כמותיים ומטרות

דבר הכרחי על מנת להניע להשגיות ולעבודה בצורה מסודרת. היעדים צריכים להיות ברורים וידועים לכל מי שקשור לעסק שלכם וחלק מכוח העבודה שאמור לפעול בשביל להשיג אותו. על מנת לרתום כל עובד וספק ולכוון למקום הנכון להשגת מטרת העל.

7.האסטרטגיה שיווקית

תוכנית מפורטת הכוללת טקטיקה, משימות ודרכי פעולה מפורטות לביצוען. המשימות צריכות להיות ברורות ובעלות יעד ברור של זמן לביצוע.

לאחר כל השלבים הנ"ל מגיע השלב הקשה באמת. הוצאתה לפועל של האסטרטגיה, שנסו מותניים וגשו לעבודה.

אם יש לכם שאלות נוספות לגבי שיווק, מכירות וניהול עסק אתם מוזמנים לכתוב לי בחלון שלמטה ואשמח לענות על כל שאלה.

גם זה יכול לעניין אותך

ההרגלים החדשים שתהיו חייבים ליישם כעצמאיים

עזבתם את העבודה ואתם מקימים עסק חדש, עכשיו הכל תלוי בכם, אתם מובילים את הספינה ואתם צריך להניע ולנווט אותה כדי שתוכלו להתפרנס בכבוד ולהגשים את החלום שלכם.

ההבדל בין הצלחה לכישלון בשיחת מכירה

המעמד של שיחת מכירה יכול להיות מלחיץ ולא נעים עבור רבים מאיתנו. רובנו מגיעים מתחומים שאין להם נגיעה בזה והכמה רגעים הללו שייש לנו לשוחח עם אדם בטלפון ולהשאיר עליו את הרושם הרצוי הם קריטים לעסק שלנו. 

Israel,Tel Aviv

תל אביב ,ישראל,ראשון לציון

|

050-4689170

רוצה יותר לקוחות? הגיע הזמן שנדבר.